10 råd hvis domenet du ønsker ikke er ledig

Du har funnet det perfekte domenenavnet, kanskje ditt firmanavn, et produktnavn eller noe som sier massevis om det du kan tilby dine kunder. Kanskje har du kommet så langt i prosessen at du nesten har bestemt deg for domenenavn før du vet om det er ledig. Ja, kanskje du til og med har trykket opp visittkort og t-skjorter og fortalt andre om det flotte navnet du skal ha.

Men når du går på nett for å søke opp og bestille domenenavnet, så oppdager du at det ikke er ledig. Noen andre har registrert det! Hva i all verden kan du gjøre da?

Det perfekte domenenavnet er opptatt, og du sitter der med skjegget i postkassa.

Les alt om hva domene er og hvordan du bruker det.

Domener er helt unike, det betyr at kun én person eller ett firma kan eie et unikt domenenavn. Må du nå gi opp det perfekte navnet du hadde tenkt deg? Eller skal du velge en annen domeneendelse, for eksempel .com i stedet for .no? Prosessen stopper kanskje helt opp for deg, og du må kanskje revurdere hele profileringen din. Så hva skal du nå gjøre for å lykkes på den måten du hadde tenkt?

Sjekk om domenet er ledig her.

Mye av trafikken til domenet ditt vil komme fra brukere som søker etter ditt firmanavn eller unike produktnavn. Derfor er det i utgangspunktet best å ha dette unike navnet som domenenavn. Men faller denne planen i grus fordi domenet er opptatt, så finnes det måter å unngå store skadevirkninger. Hva vil fungere og hva vil ikke fungere?

1. Prøv å kjøpe domenenavnet fra eieren

Mange er kanskje ikke klar over denne muligheten. Ofte kan domenenavn være registrert av noen, men ikke i bruk. Da kan du kanskje ha en god sjanse til å få kjøpt eierskapet og få overført domenet til deg.

Ikke alle har mange penger liggende klare for å kjøpe et domenenavn fra noen andre. Dessuten: Hvis domenet er i bruk, så er det jo sannsynlig at eieren fortsatt vil ha det. Imidlertid finnes det ofte domener som er registrert uten noe bestemt formål. Da kan man ofte få opp en side på domenet som sier at domenet kanskje er til salgs. Da har man som regel mulighet til å by på domenet. Får du opp en slik side er det et godt tegn! Da kan du enten by direkte eller kanskje kontakte domeneeier for å høre hvor mye vedkommende kunne tenkt seg i vederlag for domenet. Er du heldig, så slipper du å betale så mye.

Du kan bruke Network-tools.com (Whois) for å sjekke hvem som eier et domene. Skriv inn domenet i søkeboksen til venstre på siden og klikk på «Go»:

1

Hvis domeneeieren har offentliggjort informasjonen om domenet, så ser du med en gang hvem som er eieren. Her kan du se at Digital Garden AS eier domenenavnet.no:

2

Nå har du mulighet til å kontakte eieren direkte via e-post eller telefon.

Privat whois

Noen domeneeiere ønsker ikke å offentliggjøre hvem de er via whois-funksjonen. Da står det ofte «private whois», «private registration» eller «protected registration» i whois-oppføringen. Da kan

det hende du må finne alternative måter å kontakte eieren på: Se etter kontaktinformasjon eller en e-postadresse på nettsiden til domenet.

Lykkes du ikke med å kontakte eier, så finnes såkalte domenemeglere som kan prøve å ta denne jobben for deg. Dette koster imidlertid en del penger.

Hos oss kan du enkelt foreta eierskifte av domenenavn via dette skjemaet.

2. Legg til et verb i domenet

Dette er en metode som er mye brukt for å kunne bruke navnet man egentlig tenkte seg, med et verb i tillegg. Et godt eksempel på dette er getpocket.com. Dette er en tjeneste/app som egentlig heter Pocket, men domenet er «getpocket» og betyr «få Pocket».

Det kan være en fordel å gjøre det på denne måten, fremfor å bruke en mindre kjent domeneendelse som for eksempel .as.

3. Utvid merkevarenavnet

Tesla eide ikke domenet tesla.com frem til 2016. Da gjorde de et smart grep: De brukte domenet teslamotor.com i stedet. Dette fungerte i flere år, ettersom ordet «motor» var en naturlig forlengning å bruke. Gjør du et slikt «triks», så er det viktig at du bruker et ord som er relevant for merkevaren din.

Er merkevaren din programvare/app, kan det være hensiktsmessig å bruke ordet «app» som en forlengning av domenet, slik som eksempelvis invisionapp.com gjør.

4. Bruk domeneendelse som er relevant for din målgruppe

Det vi kan si er en generell grunnregel for registrering av domener, er at domeneendelsen må treffe målgruppen din. Dersom du kun opererer i Norge, er .no det klart beste alternativet. Folk i Norge har .no godt innarbeidet i daglig bruk, og denne endelsen ses på som seriøs og pålitelig. Mange norske firmaer bruker også .as som domeneendelse, noe som fungerer godt når de er et aksjeselskap.

Skal du imidlertid nå et marked utenfor Norge, eksempelvis globalt, er det hensiktsmessig å registrere .com, gjerne i tillegg til .no. Noen velger da å ha sin globale, engelskspråklige nettside på .com og en lokal, norskspråklig nettside på .no.

Det vil være riktig å anta at .no er den mest populære domeneendelsen i Norge, så i de aller fleste tilfeller bør du velge dette. Å bruke mindre kjente/brukte domeneendelser som eksempelvis .ru, .pl og .me er ingen god taktikk.

5. Legg til land i domenet

Mange store bedrifter har nettsider over hele verden, på de aller fleste toppnivådomener som .com, .de, .co.uk, .no, .se og så videre. Eksempelvis kunne Airbnb brukt airbnbusa.com som domene for den amerikanske versjonen av nettsiden dersom airbnb.com av en eller annen grunn var utilgjengelig for dem.

Om noen hadde registrert statoil.no og Statoil dermed ikke fikk brukt dette, så kunne de heller brukt statoilnorge.no som en nødløsning.

6. Triks litt med domenenavnet

Hvis du er så heldig å ha et firmanavn eller en merkevare som slutter på en domeneendelse, så kan du trikse det til på denne måten: Matt kan bruke domenet ma.tt. Enkelt å huske! Nettjenesten Delicious bruker del.icio.us. Dette er ikke like enkelt og kan skape forvirring.

Med tanke på søkemotoroptimalisering (SEO) er det ikke så lurt å bruke denne typen domenenavn, ettersom domeneendelsen (toppnivået) ikke tas hensyn til. Ved bruk av ma.tt er det dermed kun «ma» som påvirker SEO.

7. Prøv bindestrek

Til nød kan du bruke bindestrek i domenet. Dette kan imidlertid være en stor ulempe dersom du har registrert firma-navn.no mens en annen eier firmanavn.no. Glemmer brukerne å skrive bindestreken, så havner de på feil nettside. Er det en etablert merkevare med bindestrek, så er det kanskje mer hensiktsmessig å bruke dette, men det krever altså at brukerne husker det.

8. Vær kreativ!

Det finnes mange måter å utnytte domeneendelser på. Ett eksempel er about.me, som er en sosial nettjeneste. De har en god kombinasjon av både domenenavn og endelse som er lett å huske. NRK har også tatt i bruk nrk.tv, noe som gjør det enkelt å komme til NRKs nett-TV. De har tv.nrk.no som hovedadresse, men det fungerer å skrive nrk.tv også.

9. Sett opp en domenemonitorering

Det finnes tjenester på nettet som følger med på domener for deg. Dersom du er ute etter et domene som noen andre eier, så kan tjenesten gi deg beskjed hvis domenet blir ledig for registrering. DomainTools har en slik tjeneste.

10. Siste mulighet: Skap deg et helt nytt navn

Bruk alle dine kreative evner til å skape et merkevare-/domenenavn som er ledig og som kan gi deg det du er ute etter. Prosjektnavnet til Google var Backrub i starten. Backrub ble imidlertid ikke brukt på det endelige produktet, fordi ordet lett kunne forveksles med andre ting. De skapte derfor navnet Google, et navn som var enkelt å uttale og innarbeide for de fleste.

Les alt om hva domene er og hvordan du bruker det.