Hva ønsker du å oppnå med nettsiden din?

De aller fleste har fått med seg at de trenger en nettside for å holde tritt med markedet. Det ingen forteller deg er at det er ikke sånn at du kan sette opp en nettside og logge inn i nettbanken og se millionene renne inn. Det er slik de aller fleste behandler nettsatsningen sin.

“Jeg har jo en nettside, men internett er ikke noe for oss. Vi har ikke fått ett eneste salg derfra”.

Dette er uheldigvis slik mange opplever det etter å ha brukt tusenvis av kroner på en ny, fin nettside. En nettside som ble opprettet helt uten mål og mening: “Fordi alle sier at vi må ha en nettside”.

Internett kan være den aller beste kilden du har til inntekt, men det krever at du håndterer det med respekt. Internett er ikke en magisk mirakelkur som drar kunder inn i butikken din. Det er derimot en kanal som gjør et nærmest ubegrenset publikum tilgjengelig for dine budskap. Til syvende og sist er det du som må gjøre jobben med å nå ut – internett gir deg bare muligheten til å nå enda flere kunder på en ekstremt kostnadseffektiv måte!

Første steg er å få en klar formening om hva du skal gjøre på internett, og hvor du vil.

Lag deg en strategi

En strategi kan kanskje høres skummelt og stort ut; du driver tross alt ikke et svært multinasjonalt konsern. Og du har kanskje aldri laget en strategi før? Ta det helt med ro – vi snakker ikke om en 50-siders avhandling med store ord.

En strategi i dette tilfellet skal være et kort dokument, gjerne bare en halv side som sier noe om hva formålet med nettsiden er. Et slikt dokument skal svare på noen enkle spørsmål.

Hvem henvender du deg til? Velg deg en kundegruppe som du ønsker å nå via nettet. Hvem er din ideal-kunde? Menn og kvinner mellom 20 og 70 år er ingen kundegruppe. Menn mellom 25 og 35, som har en årsinntekt over 400.000 og interesserer seg for teknologi, er en kundegruppe. Ikke gå i den samme fella som så mange andre; prøver du å nå alle, så treffer du ingen.

Hva ønsker du å oppnå med nettsiden? Selge flere produkter? I tilfelle hvilke produkter? Få flere henvendelser fra potensielle kunder? Spre informasjon om produktene?

Hvorfor er nettsiden en del av løsningen? Det er viktig at du har en klar formening om hvorfor du skal ha en nettside. Er det fordi alle andre er på nett? Er det fordi du ser det som en attraktiv kanal for å nå ut til potensielle kunder?

Hvordan skal du oppnå det? Hvis målet ditt er å selge flere produkter, må du ha en plan for hvordan du skal oppnå dette med en nettside. Kundene kommer ikke magisk strømmende inn døra fordi du har laget deg en nettside. Ha en plan for hvordan du skal få besøkende, hva du ønsker at de skal gjøre på nettsiden og hvordan du skal nå dit du ønsker.

En strategi er viktig for å holde deg på sporet av hva du ønsker å oppnå. Det viser seg også at når du skriver det ned er det større sjanse for å følge det du har skrevet. Når du jobber mer målrettet mot å oppnå noe konkret øker du samtidig sjansene for å lykkes!

For å hjelpe deg i gang har vi laget en guide til hvordan du kan lage din egen strategi: Last ned strategiguiden her.

Sett deg mål

Nå som du har en litt klarere idé om hva nettsiden din skal oppnå, er det viktig å sette seg mål. Hvis du ikke har noen mål, hvordan kan du da si om satsningen på nettsiden er vellykket eller ikke? Følger du opp målene dine vil du fokusere mer på å lykkes på nettet og dermed øke sjansene for suksess.

Er målet ditt å selge produkt X fordi det er det mest populære produktet du har? Gir det da mening å presentere 20 produkter på forsiden – eller bør du skrive mer utdypende om det produktet du prøver å selge?

Velg KPI

Det viktigste med målene er at de er målbare. Sett opp et analyseverktøy og velg deg ut én (maksimalt to) såkalt KPI. Vi skal ikke gå så dypt inn i dette nå, men KPI står for “key performance indicator”; nøkkeltall man kan se på som indikerer hvordan man ligger an.

Eksempler på KPI-er du kan velge er:

  • Antall salg
  • Henvendelser (kan også spores som besøk til kontaktsiden)
  • Unike besøkende
  • Bounce rate (besøkende som forlater siden uten å navigere rundt på den først)
  • Hvor lenge et besøk varer i snitt

Noen av disse krever litt teknisk innsikt å sette opp, så det kan være at du må få hjelp til å komme i gang. Men når du har brukt så mye tid og energi som du har på å sette opp en nettside, skulle det bare mangle om du ikke tok deg råd til dette siste lille steget for å øke vinnersjansene dine brutalt.

For mer informasjon om analyse; les bloggposten gir du bort kunder til konkurrentene dine?

Nå har du har en strategi – sørg for at nettsiden er i tråd med den!

Her er det mange som må svelge noen kameler. Legg all stolthet til side i noen timer og ta et skråblikk på nettsiden din. Er innholdet på forsiden i tråd med strategien?

Hva er det første kunder ser når de treffer siden?

Er det klinkende klart hva du driver med? Hvis ikke de som besøker siden din kan identifisere hva du driver med innen få sekunder etter de treffer siden, er sjansen stor for at de går videre til konkurrenten.

Er det tydelig hva som er neste steg? Ønsker du å oppnå en handling er det viktig å gjøre det tydelig hva som er neste steg. Ønsker du få flere henvendelser kan du ikke gjemme kontaktinformasjonen din under et menypunkt. Få det frem og fortell kundene hva du ønsker at de skal gjøre. “Kontakt oss i dag” – har du hørt det før? Det er fordi det virker.

Klar og tydelig kommunikasjon

Vær klar og tydelig i all kommunikasjon på nettet. De besøkende ikke interessert i historien bak selskapet ditt – de er interessert i hva du kan gjøre for dem. Kommuniser hva kundene ønsker å vite, ikke hvor mange generasjoner bedriften har vært i familien.

Løs problemer – ikke presenter produktdata

Alle som kjøper et produkt kjøper det for å løse et problem. Din jobb som selger er å gjøre de besøkende klar over problemene og presentere en løsning.

De fleste av oss produserer innhold til oss selv når vi skriver. De beste skriver innhold til kundene sine.

Klassisk eksempel: Da mp3-spilleren kom på markedet

mp3-spillere hadde vært på markedet i mange år, med middels bra suksess. Kundene ble pepret med tekniske spesifikasjoner, gigabyte her og megabyte der; begreper som ikke betyr noe som helst for de aller fleste.

I oktober 2001 kom en ny aktør på banen med et produkt som lovet deg “1000 sanger i lomma” fremfor 5GB lagringsplass. Produktet gjorde mp3-spillere til en kjempesuksess. I dag kjenner vi produktet som iPod.

Ved å fokusere på hva kundene får ut av å kjøpe produktet, fremfor spesifikasjoner, klarte Apple å ta over et helt marked og gjøre sin merkevare iPod til det nye navnet for mp3-spiller. Det å ha 1000 sanger tilgjengelig i lomma er noe du kan relatere til. 5 gigabytes med musikk er ikke fullt så lett å relatere til.

Sett deg i kundens situasjon og still spørsmålet “What’s in it for me?” Finner du ikke svaret umiddelbart? Da er det rom for forbedring.

Oppsummering

Internett kan med andre ord være en eksepsjonelt lønnsom kanal for deg til å nå ut til et mye større publikum enn i noen andre tradisjonelle medier. Det både fortjener og krever at du tar det på alvor og legger sjela i det. Hvis taktikken er å lage en nettside og håpe på at det selger masse, kan du like gjerne spille lotto. Det kan fungere, men for de aller fleste ender det i tap.

Angriper du derimot nettsatsningen på en seriøs måte og har klart for deg hvordan du skal nå toppen, er sjansene mye større for at du når den.

Ikke forvent suksess over natta. En lønnsom satsning på internett må bygges opp over tid. Sett deg små oppnåelige delmål underveis; det er disse som gjør nettet så fantastisk. Gode resultater kan ofte repliseres og skaleres!

Sett i gang med din strategi nå. Kom raskt og enkelt i gang med strategiguiden vår! Klikk her for å laste ned.

Lykke til!