Svindlernes nye våpen: CEO-svindel

Mange nyhetskilder melder om markant økning av svindelforsøk rettet mot pengesterke bedrifter, såkalt CEO-svindel. Hvilke tiltak må til for å unngå svindel?

Utgir seg for å være leder

I sommer var det den såkalte “CEO”-svindelen som var mest fremtredende. Svindlere ser ofte sitt snitt til å utnytte bedrifters ferieavvikling, da det potensielt kan være litt dårligere kontroll på henvendelser enn ellers i året. Denne svindelen foregår på den måten at det sendes en e-post til en ansatt i bedriften, som tilsynelatende kommer fra en leder eller direktør. Herav navnet “CEO”-svindelen. E-posten blir sendt fra en troverdig e-postadresse, og det kan dermed se ut som det er rette vedkommende som har sendt e-posten. Man blir bedt om å overføre penger til en konto, og målet for svindleren er å få mest mulig penger på kortest mulig tid. E-postene er skrevet på ganske godt norsk språk, med få skrivefeil, og svindlerne har i forkant gjort grundige forhåndsundersøkelser av bedriften. Svindelen kan også bli forsøkt utført per telefon.

Hva kan gjøres?

  • Ikke gi ut informasjon om ledelsen, økonomien eller virksomheten per telefon eller e-post. Husk at deler av dette også kan være taushetsbelagt.
  • Sørg for gode kontrollrutiner og dobbeltsjekking av alle mistenkelige eller uvanlige forespørsler som kommer inn via e-post.
  • Se etter unormale elementer i e-posten, eksempelvis falsk avsenderadresse, avsenderadresse med .com i stedet for .no eller dårlig språk.
  • Vær obs på formuleringer i retning av trusler eller fristelser.
  • Vær kritisk til forespørsler om utenlandsbetalinger.
  • Få alltid pengeoverføringer verifisert fra ledelsen gjennom andre kanaler enn e-post.
  • Pass på at alle på arbeidsplassen er klar over denne svindeltypen.

Les mer om CEO-svindel hos E24.

(Bilde hentet fra Pixabay.com)

 

Relevante innlegg:
Skjult identitet – et eldorado for svindlere