Fokuser på de kanalene som fungerer best for deg!

“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.” – John Wanamaker

Heldigvis kan vi måle nesten alt som skjer på hjemmesidene våre på en ganske enkel måte, så vi faktisk kan vite hva som fungerer og ikke fungerer for oss.

I denne artikkelen går vi gjennom en rask og enkel metode for å finne ut hvor den mest verdifulle trafikken til hjemmesiden din kommer fra, slik at du kan finne ut av hvor det er mest lønnsomt å fokusere markedsføringen din.

Jeg tar høyde for at du allerede har satt opp mål i Google Analytics og at du har samlet inn data over en periode så vi har noen fornuftige tall å se på. Desto mer data du har å se på, desto mer sikker kan du være på at beslutninger du tar er riktige.

Det er også en fordel om du har lest igjennom forrige artikkel “Gir du bort kunder til konkurrentene dine?“.

Hva er konverteringsrate (Conversion Rate eller CR)?

Først trenger du å forstå hva vi mener med konverteringsrate. Det er ganske enkelt hvor mange prosent av besøkende eller et segment av besøkende som fullfører satte mål.

Sett at du mottok 3000 besøk til hjemmesiden din i januar. Ut fra disse var det 40 stykker som tok kontakt med deg via kontaktskjemaet.

40/3000 = 0.0134*100 = 1.34

Du har da en konverteringsrate på 1.34%.

Hvilke kanaler fungerer best for deg?

Nå som vi har det grunnleggende på plass er det på tide å hente ut noen nyttige data fra Analytics.

Først går du inn på rapportering, videre til “Trafikk” (acquisition hvis du har engelsk Analytics) og “Oversikt” som vist på bildet nedenfor.

Analytics-Rapportering-Trafikk-oversikt

Da får du opp noe som kan ligne på dette:

Analytics-Trafikkilde-konverteringsrate

Som du ser i dette bildet har “E-post” og “Betalt søk” en mye bedre konverteringsrate enn hva for eksempel “Referral” har.

Helt innledningsvis blir jeg veldig interessert i å se nærmere på e-post. Kan vi få igang mer aktivitet på e-postmarkedsføring? Denne har en høy konverteringsrate, men et relativt lavt volum. Klarer vi å beholde den gode konverteringsraten, samtidig som vi øker volumet?

Ikke la deg lure av overordnede tall

Som du så i rapporten i forrige avsnitt utgjør “Referral” en ganske dårlig konverteringsrate. Hvis du klikker deg videre inn på siden med “Referrals” kan du få deg en overraskelse. Jeg har sensurert bort informasjon som ikke er viktig i bildet nedenfor.

Analytics-Referrals-CR

Her ser du at vi har noen sider som sender oss trafikk som har bra konverteringsrate. De to øverste har bare gitt henholdsvis 7 og 9 besøk, så konverteringsraten kan ikke telles. Men på linje nummer 4 er det en kilde som har sendt 190 besøk og har en konverteringsrate på 3,68%. Denne kilden ser lovende ut; det er i alle fall et mye bedre tall enn 1,83% som er totalen på “Referrals”.

Her er det rom for å øke salget. Først og fremst: Kan man få en bedre plassering på kilder som gir bra avkastning? Videre kan du se på hva slags side den konverterende trafikken kommer fra. Finnes det lignende sider du også kan få lenke fra?

Siden den refererende siden har konverterende trafikk for deg kan du også se nærmere på hvilket innhold de har. De treffer tydelig en målgruppe som er veldig interessant for deg å nå ut til. Kanskje du kan utvide hjemmesiden din med relevant informasjon som treffer denne målgruppen?