Gir du bort kunder til konkurrentene dine?

“Jeg fikk noe Google Analytics-greier fra han som laget hjemmesiden vår, men jeg har aldri brukt det.”

Kjenner du deg igjen? Eller enda verre: Du har kanskje ikke hørt om det før.

Da er det på tide å ta ansvar for egen suksess på nett. Vi har et hav av informasjon tilgjengelig; det er på tide å bruke det til noe fornuftig!

Å hente ut noen viktige tall og få en enkel innsikt i hvordan det ligger an, er ikke så skummelt som det høres ut.

Hvorfor analyse av hjemmeside?

Blant de viktigste hjelpemidlene vi har til hjemmesidene våre er analyseverktøy. Uheldigvis brukes de ofte til feil ting. Vanligvis bare til å se trender i trafikk, hvis de i det hele tatt blir åpnet.

Trender i antall besøkende og sidevisninger er greit å holde et øye med, men det må på ingen måte være det eneste! Det hjelper ikke å ha all trafikken i verden hvis ingen av de besøkende har noen verdi for bedriften din!

Bruker du timesvis hver eneste måned på Facebook for å skape trafikk? Bruker du masse penger på annonsering på nett? Hva er det verdt hvis ingen av de besøkende kjøper noe?

Med noen enkle grep kan du finne ut for eksempel:

  • Hvilke trafikkilder er mest verdifulle for deg?
  • Hva er fortjenesten din på annonser?

Hva er det viktig å finne ut av?

Ditt første steg til en mer suksessfull hjemmeside er å definere mål og starte målingen av de.

  1. Det første du må finne ut av er hva du ønsker å oppnå med hjemmesiden.
    Er det å:

    • selge varer direkte? (nettbutikk)
    • få potensielle kunder til å kontakte deg?
    • spre informasjon om produktet eller selskapet?
  2. Definer mål for hva du ønsker at kunden skal gjøre for at det skal telle som et vellykket besøk.
    Det kan være å sende inn et kontaktskjema, lese en artikkel eller kjøpe et produkt. Det er mange muligheter – det viktige er at du finner et mål som viser at besøkende har utført ønskede handlinger.

Sette opp mål og samle data

Når du har definert hva du ønsker å måle, er det på tide å definere det i analyseverktøyet for å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig og målbar.

Hvordan målene skal settes opp teknisk sett blir for mye å legge med i dette innlegget, så vi har lagt inn lenker til Googles egen guide nederst.

Når målene dine er på plass og du har testet at de fungerer som de skal, er det bare å lene seg tilbake og vente. En mer utdypende forklaring om hvordan du enkelt kan hente ut data som du kan handle ut fra kommer i neste post om analyse.

» Oppsett av mål i Google Analytics.

Driver du nettbutikk kan det være lurt å sette opp netthandel-sporing i Google Analytics.