De fleste har en personlig e-postadresse som de bruker til det meste av nett-tjenester. Når man registrerer seg i nettbutikker og andre tjenester må man oppgi e-postadressen sin. Det betyr at man deler sin personlige e-postadresse med uhorvelig mange databaser verden rundt. Dette kan gi en stor risiko for at e-postadressen din kommer på avveie og blir et mål for spamming eller phishing (svindelforsøk).
Hvis e-postadressen din er registrert hos – la oss si – totalt 50 nett-tjenester, så er sjansen stor for at én av disse tjenestene har en sikkerhetsbrist som gjør at din e-postadresse blir lekket og delt med andre. Om det ikke er en sikkerhetsbrist, så kan det være tjenester som faktisk selger e-postadressen din videre til tredjeparter som kan misbruke adressen til å sende deg spam eller utsette deg for phishing. De fleste vet jo at det finnes både seriøse og useriøse aktører på internett.
Hva kan gjøres?
For det første: Sørg for at du ikke bruker samme passord på alle nett-tjenester. Jeg vil anbefale at du bruker et unikt passord per nett-tjeneste, og da bør det være et passord på minst 18 tegn som inkluderer små/store bokstaver, tall og spesialtegn.
» Les mer: Bruk en passord-manager som genererer og husker passord for deg.
For det andre: Ha flere e-postadresser som kan brukes i forskjellige sammenhenger og på forskjellige nettsteder. Skulle en av e-postadressene dine bli spredt til spammere, så kan du bare slette eller slutte å bruke denne e-postadressen.
Én e-postadresse per tjeneste
La oss si at du har din personlige e-postadresse mittnavn@gmail.com. Denne bruker du for kontakt med venner og familie. Kanskje har du også en e-postadresse på jobben. La den e-postadressen kun være for jobb-bruk. La oss også si at du har skaffet deg domenenavnet mittdomene.no. Du oppretter e-postadressen dnb@mittdomene.no. Denne e-postadressen oppgir du som kontaktpunkt på profilen din i DNBs nettbank. Dette betyr at DNB vil sende all e-post angående ditt kundeforhold til dnb@mittdomene.no. Dersom du mottar e-post som ser ut som at det kommer fra DNB til din personlige e-postadresse mittnavn@gmail.com, så vet du med en gang at det er spam eller et forsøk på phishing.
På samme måte kan du eksempelvis opprette e-postadressene facebook@mittdomene.no, twitter@mittdomene.no, elkjop@mittdomene.no og uniweb@mittdomene.no, og oppgi disse e-postadressene i profilen din på de respektive nettstedene.
På denne måten har du én eksklusiv e-postadresse per nett-tjeneste du bruker. Sjansen er derfor ikke tilstede for at mittnavn@gmail.com blir spredt for alle vinder. Dersom én av tjenestene skulle spre en e-postadresse til andre, f.eks. twitter@mittdomene.no, så er det ingen krise. Da er det bare å slette denne e-postadressen, opprette en ny som heter eksempelvis ny_twitter@mittdomene.no og legge denne inn på Twitter-profilen din. Poenget her vil altså være å beskytte deg fra spamming og forsøk på phishing-svindel.
Denne løsningen kan gjøre at du ender opp med 50 forskjellige e-postadresser på ditt domenenavn. Da kan du eventuelt sette opp videresendinger på alle e-postadressene, slik at disse uansett havner på din personlige e-postadresse mittnavn@gmail.com. Eksempelvis kan dnb@mittdomene.no videresendes automatisk til mittnavn@gmail.com. Da har du kun én innboks å forholde deg til.
Dessuten: Hvis du må registrere e-postadresse hos en tjeneste som du aldri kommer til å ha noe mer med å gjøre, eller en tjeneste du anser som mistenkelig, så kan du likesågodt oppgi e-postadresse junkmail@mittdomene.no til dem.
Rydd opp og få oversikt
Selv har jeg nylig ryddet opp i alle mine nettsteder i LastPass, og har samtidig satt opp egne e-postadresser for nesten hver eneste nett-tjeneste jeg benytter.
Gjennom vårt kontrollpanel får du god oversikt over samtlige e-postadresser du har satt opp til domenet ditt, og du kan videresende alle e-postadresser til én e-postadresse hvis du vil det.
» Hos oss får du også ubegrenset antall e-postadresser i alle e-postpakkene.
Picture copyright: leowolfert / 123RF Stock Photo