4 tips til bedre annonser på nett

Har du begitt deg ut på annonsering via AdWords på egen hånd og føler deg på dypt vann? Det er enkelt å komme i gang, men når det kommer til å utforme selve annonsen går det ofte litt fort i svingene. Annonsen er en av de viktigste delene av en kampanje og blir i alt for mange tilfeller bare kastet sammen.

Det positive er at konkurrentene dine sannsynligvis gjør akkurat de samme feilene som du gjør. Med noen enkle grep kan du imidlertid få det lille fortrinnet du trenger for å oppnå flere visninger og mer klikk fra relevante besøkende.

1. Ofte stilte spørsmål

Skriv ned en liste over spørsmål du ofte får fra kunder. Dette kan du med fordel også gjøre til en vane å notere deg til daglig. Det gjør utvikling av innhold til websider og annonser mye enklere i fremtiden, da du faktisk vet hva kundene dine er interessert i å vite noe om. Utform annonser som gir uttrykk for at kunden får svar på noe hun lurer på ved å klikke på dem.

Merk: Det er viktig å følge opp med å svare på spørsmålet på siden man lander på etter klikket. Hvis ikke føler kunden seg lurt og forsvinner ut igjen.

2. Annonseoppbygging

Annonser kan bygges opp på mange forskjellige måter. Her er noen forskjellige vinkler du kan teste ut for å se om dette gir resultater for deg. Det viktige er å teste hva som fungerer og ikke. Med en plattform som AdWords, hvor det er så enkelt å få håndfaste bevis på om dine gjetninger på hva som er en god annonse stemmer, er det for dumt å ikke prøve alt man kan.

  1. Fokuser annonsene dine rundt utfallet og fordelene med produktet du leverer. Kunder er i de fleste tilfeller ikke opptatt av hvilke spesifikasjoner det er på produktet. De er opptatt av hva de får ut av å kjøpe det. Løser du et problem for kunden?
  2. Kan du tilby kundene noe hvis de klikker på din annonse? En rabatt eller kanskje en gratis give-away med bestillingen?
  3. CTA (Call-To-Action): Instruksjoner som forteller kunden hva du ønsker at de skal gjøre er ofte en undervurdert del av en annonse. ”Bestill nå”, ”Klikk her”. Det kan høres banalt ut, men folk liker å slippe å tenke selv.

3. ABT – Always Be Testing!

Foregår det ingen form for tester på annonser på alle annonsegruppene på kontoen din i øyeblikket? Gå dit og sørg for å legge inn noen nye annonser i alle gruppene. Det er alltid mulig å lage annonser som fungerer bedre.

Etter en stund er det på tide å avgjøre hvem vinneren av testen er. Taperen kan fjernes og nye tester lages. Det er viktig at du har et godt datagrunnlag å ta avgjørelsen på. La annonsene stå til de har fått en del visninger og klikk før du tar avgjørelsene. En tommelfingerregel kan være å la de stå til du har minst 1000 visninger og 15 klikk, men vi anbefaler et mye større datagrunnlag.

Har du tilgjengelig konverteringsdata (noe du egentlig  ha hvis du mener alvor med annonseringen din) bør denne også tas med i beregningen når du velger vinner. Det er bedre å ha en annonse med 2% klikk og en høy konverteringsrate, sammenlignet med 10% klikk og ingen salg. Skal du ta med konverteringer i beregningen må du belage deg på et mye større datagrunnlag, siden du trenger vesentlig flere klikk for å avgjøre om konverteringsraten er statistisk signifikant.

4. Den røde tråden

Søker kundene dine etter damesko på Google, er de ikke interessert i skjerf. Klikker de på en annonse for damesko er de heller ikke interessert i forsiden av klesbutikken, de er interessert i å se kategorien for produktet de er ute etter.

Ved å skape en målrettet rød tråd med matchende nøkkelord -> annonse -> landingsside, øker du sjansene for å få deg en ny kunde betraktelig. Både annonsen og landingssiden bør være så målrettet mot nøkkelordet som mulig.

Det er ekstremt få tilfeller hvor det er greit å sende kunder til forsiden. Normalt sett kan du sende de lenger inn i nettsiden, så de slipper å lete etter det de er ute etter å finne.