Liste over HTTP-statuskoder

Noen ganger får man HTTP-meldinger når man surfer på internett. Enkelte kan være vanskelige å forstå, så her presenterer vi en liste over alle de vanligste og hva de betyr. Vi har stort sett tatt med meldinger som er synlige for brukeren, ikke de som gir skjulte meldinger til nettleser.

2##-bekreftelser

200 – OK (anmodning fullført)

3##-meldinger

301 – flyttet permanent (ressursen er flyttet til en ny plassering. Lenker til ressursen bør oppdateres).
307 – midlertidig videresending (ressursen er midlertidig flyttet til annen plassering. Lenker trenger ikke oppdateres).

4##-feilmeldinger

400 – feil ved anmodning
401 – uautorisert
402 – betaling påkrevd
403 – forbudt (brukeren har ikke tilstrekkelige tillatelser til å se ressursen).
404 – ikke funnet (den mest vanlige feilmeldingen, som betyr at ressursen ikke finnes. Kan være feillenking).
410 – forsvunnet (ressursen er fjernet. Lenker til ressursen bør fjernes).

5##-feilmeldinger

500 – intern tjenerfeil (ofte konfigurasjonsfeil på tjeneren eller annen feil).
501 – ikke implementert (nettjeneren har ikke støtte for funksjonen som kreves for å fullføre anmodningen).
502 – feil på mellomledd (et mellomledd, for eksempel en proxy, fikk et svar fra tjener som den ikke kunne forstå).
503 – utilgjengelig tjeneste (tjeneren er midlertidig overbelastet eller under vedlikehold).
504 – tidsavbrudd på mellomledd (et mellomledd, for eksempel en proxy, ga ikke svar innen fastsatte tidsrammer).
505 – ukjent HTTP-versjon (tjeneren støtter ikke eller kjenner ikke til versjonen av HTTP brukt under anmodningen).

 

Legge til e-postkonto i macOS Sierra

Følg stegene nedenfor for å sette opp din nye e-postadresse i Mail for macOS Sierra. Denne guiden tar utgangspunkt i et IMAP-oppsett. Vi anbefaler IMAP, spesielt når du skal bruke din e-postadresse på flere enheter.

» Les mer: Hva er forskjellen på POP og IMAP?

1. Når du åpner programmet Mail, velg «Annen Mail-konto» og klikk «Fortsett».

2. Skriv inn ditt navn, din e-postadresse og ditt passord. E-postadresse og passord er det du har valgt i ditt kontrollpanel hos oss.

3. Sørg for at e-postadresse og brukernavn er riktig. Disse skal være like! Velg kontotype «IMAP» og skriv inn følgende som både innkommende og utgående e-posttjener: mail.uniweb.no. Velg deretter «Logg på».

4. Tilkoblingen skal nå være i orden. Du kan markere at du vil bruke «Mail» med denne kontoen og klikke «Ferdig».

5. Sjekk nå at kontooppsettet har blitt riktig: Klikk på den nye kontoen din i lista til venstre og klikk fanen «Tjenerinnstillinger». Sørg for at informasjonen er helt lik som på bildet nedenfor (med unntak av brukernavnet og passordet). Det er veldig viktig at du fjerner krysset på «Administrer tilkoblingsinnstillinger automatisk» under både innkommende og utgående tjener. «Bruk TLS/SSL» skal også være aktivert på begge disse. Hvis du gjør noen endringer: Klikk «Arkiver», så lagres endringene.

macossierra_UW

 

Gratulerer! Kontoen er nå klar til bruk!

Lagring av kortinformasjon

Hos oss kan du velge å betale med kort i stedet for faktura. Både debet- og kredittkort fungerer.

I henhold til vår tjenesteavtale pkt. 7.1 trenger vi kontaktinformasjon (for eksempel navn og adresse) samt kortinformasjon (kortnummer, utløpsdato og CVC-kode). Vi bruker kortinformasjonen kun for å ta betalt og fullføre din ordre. Ønsker du å lagre kortinformasjon for fremtidige betalinger, blir kortnummeret, utløpsdato og CVC-kode overført til kortselskapet. Kun de fire siste sifrene av kortnummeret blir lagret hos oss, slik at du kan gjenkjenne hvilket kort som er lagt inn.

Resterende kortdata blir ikke lagret hos oss, men blir oversendt til kortselskapet Stripe, som er vår samarbeidspartner for betaling.

Er det trygt?

Vi tar ansvar for at kortopplysninger blir behandlet på en sikker måte. Kortopplysninger blir skrevet inn på en sikker og SSL-kryptert nettside. Vi bruker GlobalSign som leverandør av SSL-sertifikater med SHA-256 og minimum 2048 bit RSA-kryptering.

Stripe er sikkert for lagring av kortinformasjon

Stripe er en av verdens mest anerkjente løsninger for onlinebetaling, på høyde med PayPal og kanskje enda bedre. Rent teknisk kan man si at Stripe er hakket tryggere, fordi de fra starten implementerte noe som heter Stripe.js. Med Stripe.js blir kortinformasjonen aldri sendt gjennom våre systemer (med unntak av de fire siste sifre i kortnummeret), men sendes direkte til Stripes servere. Dette betyr at vi ikke trenger å behandle eller oppbevare sensitive kortdata i våre systemer, noe som gir en betydelig større sikkerhet i tilfelle sikkerhetsbrist på våre servere. Stripes system er lagt opp slik at det oppfordrer til lagring av kortinformasjon bare én plass: hos Stripe.

Helt i toppen

Stripe har et meget veldokumentert API som utviklere kan bruke, og PayPal har til og med basert sitt eget nåværende API på Stripe. Stripe har dermed satt en standard for et velutviklet og sikkert API. De er også PCI Level 1-sertifisert, noe som betyr at de er helt i toppen når det gjelder betalingssikkerhet, gode tiltak for oppbevaring av data og krav om at brukerne benytter den nyeste versjonen av TLS-kryptering.

Vil du vite mer?

Vår tjenesteavtale
Se hvilke sikkerhetsløsninger vi tilbyr
Slik beskytter vi dine opplysninger og data
Google ønsker ikke lenger ukrypterte nettsider

 

 

 

Slik setter du opp dynamisk DNS (dynDNS)

For å ta i bruk dynamisk DNS hos oss, må du først lage en host i din DNS (for eksempel hostnavn.dittdomene.no) og deretter tar du kontakt med kundeservice for å få dynamisk DNS aktivert for dette domenenavnet.

Windows (DNSer)

  1. «DNSer» er gratis programvare for Windows som kjøres som en Windows-service.
    Last ned «DNSer» her: DNSer.zip
  2. Pakk opp zip-filen til en egen mappe på C:\, for eksempel C:\DNSer\
  3. Åpne Start-menyen og velg «Kjør». Skriv inn «cmd» og trykk enter. Når det sorte cmd-vinduet åpner seg, gå til DNSer-mappen ved å skrive inn følgende to kommandoer i cmd-vinduet:
    c:
    cd DNSer
  4. Når du står inne i den mappen skriver du følgende for å installere klienten:
    DNSerSvc.exe /install
  5. Last ned følgende konfigurasjonsfil: DNSerSvc.ini.txt og lagre den som C:\DNSer\DNSerSvc.ini
  6. Rediger DNSerSvc.ini og endre «dittdomene.no», «passord» og «host.dittdomene.no».
  7. Start klienten ved å åpne kontrollpanel -> administrative verktøy -> tjenester (services). Bla deg nedover listen og finn «DNSer», høyreklikk på denne og velg «start».

Ubuntu (Curl)

  1. Installasjon av curl:
    sudo aptitude install curl
  2. Opprette scriptet:
    sudo nano /usr/bin/dyndns
  3. Lim inn og rediger i filen du nettopp opprettet
    #!/bin/bash
    USERNAME=»dittdomene.no»
    PASSWORD=»passord»
    HOSTNAME=»host.dittdomene.no»
    curl -s –user $USERNAME:$PASSWORD «http://dns.uniweb.no/DynDNSServer/?hostname=$HOSTNAME&myip=`curl -s  dns.uniweb.no/checkip.php | sed ‘s/^.*: \([^<]*\).*$/\1/’ ; echo`»
  4. Du er nå klar til å teste scriptet:
    /usr/bin/dyndns
    Følgende returverdier kan ventes:
    IPCHG   =   IP oppdatert.
    WRGHost Client error = Sjekk konfigurasjonen. Kan hostname være feil?
    WGPW    =   Feil passord
    NoCHG   =   Ingen endring av IP (dvs. samme IP som forrige oppdatering)

Glemt kundenummer

Har du glemt kundenummeret ditt?

1. Gå til innloggingen for kontrollpanelet.

2. Klikk på lenken «Glemt?» (1).

glemtknr1

3. Skriv inn domenenavnet ditt (1) og velg «Fortsett» (2).

glemtknr2

4. Følg veiviseren. Velg om du vil ha tilsendt kundenummeret til din e-postadresse eller ditt telefonnummer.

Hvordan opprette kontaktpersoner på mitt kundeforhold?

1. Logg inn på kontrollpanelet og velg «Innstillinger» (1) og «Brukere kontrollpanel» (2). Velg «Opprett bruker» (3).

opprettbruker1

2. Nedenforstående skjermbilde vil bli presentert. Her kan du velge hvilke tjenester en bruker skal ha tilgang til. Legg også inn et navn, brukernavn og passord for den nye brukeren. Pass på at passordet er sikkert nok! Klikk «Opprett bruker» (1) når du er ferdig.

opprettbruker2

NB! Husk at «Full tilgang» gir brukeren mulighet til å bestille tjenester i ditt navn.

 

Status på faktura

Logg inn på ditt kontrollpanel for å sjekke status på fakturaer.

1. Gå til «Økonomi» og klikk på «Faktura». Her vil du se om du har noen fakturaer å betale. Du vil også se fakturahistorikk.

faktura

Jeg har ikke fått tilsendt faktura

Du finner en oversikt over alle dine bestillinger, samt fakturakopier, ved å logge på kontrollpanelet.

Du finner fakturakopier under «Faktura» samt alle dine tidligere og åpne bestillinger under «Bestillinger».

Kontroller gjerne dine adresseopplysninger og kontaktinformasjon inne på kontrollpanelet.