Mange nyhetskilder melder om markant økning av svindelforsøk rettet mot pengesterke bedrifter, såkalt CEO-svindel. Hvilke tiltak må til for å unngå svindel?
Utgir seg for å være leder
I sommer var det den såkalte «CEO»-svindelen som var mest fremtredende. Svindlere ser ofte sitt snitt til å utnytte bedrifters ferieavvikling, da det potensielt kan være litt dårligere kontroll på henvendelser enn ellers i året. Denne svindelen foregår på den måten at det sendes en e-post til en ansatt i bedriften, som tilsynelatende kommer fra en leder eller direktør. Herav navnet «CEO»-svindelen. E-posten blir sendt fra en troverdig e-postadresse, og det kan dermed se ut som det er rette vedkommende som har sendt e-posten. Man blir bedt om å overføre penger til en konto, og målet for svindleren er å få mest mulig penger på kortest mulig tid. E-postene er skrevet på ganske godt norsk språk, med få skrivefeil, og svindlerne har i forkant gjort grundige forhåndsundersøkelser av bedriften. Svindelen kan også bli forsøkt utført per telefon.
Hva kan gjøres?
- Ikke gi ut informasjon om ledelsen, økonomien eller virksomheten per telefon eller e-post. Husk at deler av dette også kan være taushetsbelagt.
- Sørg for gode kontrollrutiner og dobbeltsjekking av alle mistenkelige eller uvanlige forespørsler som kommer inn via e-post.
- Se etter unormale elementer i e-posten, eksempelvis falsk avsenderadresse, avsenderadresse med .com i stedet for .no eller dårlig språk.
- Vær obs på formuleringer i retning av trusler eller fristelser.
- Vær kritisk til forespørsler om utenlandsbetalinger.
- Få alltid pengeoverføringer verifisert fra ledelsen gjennom andre kanaler enn e-post.
- Pass på at alle på arbeidsplassen er klar over denne svindeltypen.
Les mer om CEO-svindel hos E24.
(Bilde hentet fra Pixabay.com)
Relevante innlegg:
– Skjult identitet – et eldorado for svindlere