3 tips til et bedre domenenavn

Domenenavnet er din bedrifts unike adresse – ditt butikkvindu på internett. Forskjellen på et godt og et dårlig domenenavn kan sammenlignes med fysiske adresser. Er det vanskelig å finne frem til lokalene dine, er det fort gjort å kjøre seg vill og i verste fall handle hos en konkurrent. Det samme gjelder på nettet. Her finner du tre gode tips å ha i bakhodet for at du skal kunne velge et bedre domenenavn.

Lett å huske

Når du sier domenet ditt til en potensiell kunde, bør det både være lett å huske og skrive riktig på første forsøk når han om to uker kommer på at han skulle kikke på nettsiden din eller sende deg en e-post.

I og med at adressen er såpass viktig som den faktisk er, er det skremmende mange som ikke legger særlig mye sjel i å finne seg et skikkelig domene. Ta den tiden du trenger til å finne et skikkelig godt domenenavn. Du ville ikke tatt det første og beste butikklokalet du ramlet over, ikke gjør det med domenenavnet heller!

1. Se domenenavnet fra kundens perspektiv

Den besøkende bør enkelt kunne assosiere domenet med din bedrift.

A. Domenet bør bety noe

Firmanavnet ditt er et godt sted å begynne. Ellers kan det også være bra med ord som er direkte relatert til typen tjenester/produkter du selger. Hvis du selger til et bestemt geografisk område, kan relaterte termer med fordel brukes i sammenheng med lokasjon.

Det viktige er at vi mennesker har mye lettere for å huske ord og uttrykk som betyr noe. Det som betyr noe for deg, kan i enkelte tilfeller være en haug med tilfeldig utvalgte bokstaver i dine kunders øyne.

B. Unngå forkortelser

Forkortelser er i utgangspunktet ikke noe vi anbefaler. De havner som oftest inn under “en haug med tilfeldig utvalgte bokstaver”-kategorien som nevnt i forrige punkt. Husk at dette skal være noe kundene dine husker.

Når det gjelder forkortelser er det ett unntak: Hvis du faktisk bruker forkortelsen til daglig kan det være hensiktsmessig å bruke den i domenenavnet også, men dette forutsetter at det er noe kundene dine faktisk assosierer med firmaet ditt.

C. Jo kortere, jo bedre

Kortere domenenavn gir færre muligheter for misforståelser. Klarer du å finne et kort domenenavn som er relevant for bedriften, er det å foretrekke.

Husk at folk skal sende e-post til deg. Jo flere tegn du har, jo større er sjansen for at noen trykker på feil tast på tastaturet sitt.

Viktig: Ikke la det at domenenavnet skal være kort gå på bekostning av de forrige to punktene. Må jeg velge mellom et kort domene som ingen husker og et langt som faktisk betyr noe, velger jeg det siste. Hver eneste gang.

2. Domenet skal være lett å skrive

En ting mange ser ut til å glemme når de kjøper domenenavn, er at selv om mange kommer til siden deres via Google eller en eller annen form for lenke, er det også mange som skriver inn adressen direkte i nettleseren. Og enda viktigere; folk skal kunne sende deg e-post.

Finn et domenenavn som er enkelt å skrive – det vil spare deg for mye forklaring, staving og tapt e-post.

Husk at du selv ikke er målgruppen. Velg ord som er lett å skrive for de du trenger å kommunisere med. Fagtermer og vanskelige engelske ord går igjen som de store synderne. Om det er lett for deg å skrive det betyr det ikke nødvendigvis at kundene dine klarer det på første forsøk.

Er det flere ganske like måter å skrive domenet på, kan det være lurt å kjøpe begge varianter av domenenavnet. På den måten sikrer du deg at du kan fange opp de som skriver domenenavnet feil.

Tips: Når du tror du har funnet domenenavnet ditt, er det lurt å gjøre en liten test for å se om det faktisk er så lett som du tror. Spør de 10 neste kundene/menneskene du møter, som i en eller annen sammenheng kunne sendt deg en e-post, om å skrive ned den fremtidige e-postadressen din på en lapp. Dette bør gå ganske smertefritt, hvis ikke kan det være lurt å revurdere domenet.

3. Begrensninger på e-postdomener

Sist, men ikke minst, er det viktig å huske at du helt sikkert skal motta e-post på domenenavnet. Følger du de to forrige tipsene er du godt på vei med å skape en adresse som kundene dine faktisk klarer å skrive.

Men; selv om det i utgangspunktet fungerer å sende e-post på domenenavn med spesialtegn (æ, ø, å er spesialtegn i denne sammenhengen), er det en overvekt av e-posttjenester som ikke støtter disse tegnene. Det vil si at det kan være mange som ikke får e-postene dine og ikke klarer å sende deg e-post. Vi anbefaler derfor i de aller fleste tilfeller å unngå spesialtegn i domenenavn, enkelt og greit.

Kort oppsummert

Når du skal registrere et domenenavn kommer du langt med sunn fornuft. Legg litt jobb i å finne deg et bedre domenenavn. Domenet blir tross alt en mer og mer sentral del av bedriftens markedsføring. Gi det oppmerksomheten det fortjener!

Et godt domenenavn skal være

  • lett å huske
  • lett å skrive
  • så presist og relevant som mulig

Klarer du å finne et domene som passer disse kriteriene er du godt i gang.