Uniweb-bloggen

Skrive innlegg i WordPress

Av Andreas Hesselberg | 12.06.2017 | 0 kommentarer

En av hovedfunksjonene i WordPress er å skrive blogginnlegg. Dette kan være en privat blogg eller en firmablogg der du eksempelvis omtaler produkter eller skriver fagartikler. Med blogginnlegg kan du nå lesere og kunder på en veldig god måte. Blogginnleggene kan bygges opp med tekst og bilder samt inneholde videosnutter.

Les mer: Alt du trenger å vite om WordPress.

I WordPress har du også en kommentarfunksjon som gjør at kunder kan legge igjen kommentarer til det du skriver. Dette er en funksjon du kan skru av og på som du ønsker, for hvert enkelt innlegg.

Her vil vi gjennomgå hvordan du enkelt oppretter nye blogginnlegg.

Skrive innlegg

1. Velg «Innlegg» og «Legg til nytt» i kontrollpanelet ditt.

Slik skriver du innlegg i WordPress 1

2. Her har du vinduet for skriving av innlegg.

Først kan du fylle inn en tittel for innlegget ditt (1). I tekstfeltet kan du skrive innholdet i selve blogginnlegget (2). Legg merke til at du kan formattere teksten etter behov ved å bruke formatteringslinjen (fet tekst, kursiv og så videre).

Hvis du har satt opp kategorier under «Innlegg» og «Kategorier» på menyen, kan det være hensiktsmessig å velge hvilken kategori innlegget skal ligge under (3). Dersom du ikke tilegner noen kategori vil WordPress legge innlegget i kategorien «Ukategorisert» automatisk. Du kan også velge å legge til noen stikkord til innlegget ditt (4). Velg gjerne et fremhevet bilde (5). Dette er et bilde som kan vises når innlegget vises på forsiden av bloggen din.

Legg til bilder som du ønsker i innlegget. Dette gjøres ved å klikke på knappen «Legg til media» (9). Se nedenfor for videre steg.

Slik skriver du innlegg i WordPress 2

3. Legg til media.

Her får du opp vinduet som viser deg hvilke medier du har lastet opp til WordPress (bilder og videoer). Klikk «Velg filer» for å laste opp bilder.

Slik skriver du innlegg i WordPress 3

4. Velg media.

Velg bildet du ønsker å laste opp og klikk «Åpne».

Slik skriver du innlegg i WordPress 4

5. Rediger bildeinformasjon.

Bildet blir nå lastet opp, og du kan til høyre velge å skrive inn en bildetekst eller redigere størrelsen som skal vises i bloggen. Du kan også spesifisere hvorvidt innlegget skal høyre- eller venstrejusteres. Klikk «Sett inn i innlegg» når du har valgt bildet.

Slik skriver du innlegg i WordPress 5

6. Lagre kladd.

Bildet er nå lagt inn i artikkelen. Det kan lønne seg å klikke «Lagre kladd» for å lagre innlegget mens du jobber med det. Da kan du på et senere tidspunkt gå tilbake for å fullføre innlegget ditt.

Slik skriver du innlegg i WordPress 6

7. Forhåndsvise og publisere.

Utkastet/kladden er nå lagret, og du kan velge å forhåndsvise innlegget hvis du vil. Da ser du hvordan det vil se ut når innlegget blir publisert. Klikk «Publisert» når du er klar til å publisere innlegget, og innlegget vil da vises på forsiden av din blogg.

Slik skriver du innlegg i WordPress 7

8. Slik kan forsiden din se ut når du har publisert innlegget ditt.

Slik skriver du innlegg i WordPress 8

Gratulerer! Du har skrevet et innlegg på bloggen din. Vi leverer webhotell med støtte for WordPress. Bruk vår «one-click»-løsning for å installere.

 

Relevante artikler:
Se hvordan du setter opp grunnleggende innstillinger i WordPress
Utvidelser du bør ha til WordPress
– Alt du trenger å vite om WordPress
– Slik installerer du WordPress hos oss

Grunnleggende innstillinger i WordPress

Av Andreas Hesselberg | 12.06.2017 | 0 kommentarer

Når du installerer WordPress er det en del grunnleggende innstillinger og tilpasninger som bør gjøres. Vi vil her gå igjennom noen av dem.

Generelle innstillinger

1. Velg «Innstillinger» og «Generelt» på menyen.

innstillinger i wordpress

2. Følg disse punktene:

  • Fyll inn nettstedstittel (1). Dette er tittelen/toppteksten som vises på forsiden din dersom du ikke laster opp noen logo.
  • Fyll inn slagord (2). Dette er valgfritt. Teksten du skriver her kan beskrive nettstedet ditt, og vil ofte komme opp på forsiden under toppteksten.
  • WordPress-adresse og nettstedsadresse (3 og 4) skal samsvare. Dette skal i de aller fleste tilfeller være URL til din hjemmeside.
  • Sjekk at din e-postadresse er riktig (5). WordPress sender deg av og til e-post med meldinger fra systemet. Denne e-posten er kun synlig for deg, ingen andre.
  • Her er en essensiell funksjon i WordPress: Du kan velge om andre skal kunne registrere seg for å opprette og redigere innhold i kontrollpanelet (6). Hvis bare du skal ha kontroll på nettstedet, bør du ikke markere denne boksen.
  • Standardrolle for nye brukere er «Abonnent» (7), en rolle som ikke gir brukeren noen spesielle rettigheter. Vi vil i et senere innlegg ta for oss de ulike rollene i WordPress på en grundig måte.
  • Velg tidssone (8) for installasjonen. Med tidssone «Oslo» får du norsk tid. Tidssonen veksler automatisk mellom sommer- og vintertid.
  • Velg datoformat (9). Her er det hensiktsmessig med et norsk format, for eksempel den forhåndsvalgte som gir formatet 7. juni 2017.
  • Velg tidsformatet (10). På norsk er det vanlig med 24-timers-format.
  • Helt nederst har du mulighet til å velge hvilken dag uken starter med og hvilket nettstedspråk du skal ha (ikke med på skjermbildet).
  • Klikk «Lagre endringene» helt nederst når du er klar.

innstillinger i wordpress

3. Gå til «Innstillinger» og «Lesing» på menyen.

Standard forsidevisning er dine siste blogginnlegg. Dette er dog litt avhengig av hvilket tema du velger til din WordPress-installasjon, men de fleste temaer viser blogginnleggene på forsiden. Her kan du velge å ha en side som forside i stedet (finnes under «Sider» på menyen).

Velg hvor mange blogginnlegg som skal listes opp og antall innlegg som kan være med i RSS-strømmen din.Vi anbefaler å bruke «Sammendrag» her, slik at ingen kan hente ut dine blogginnlegg i sin helhet.

«Synlighet for søkemotorer» kan slås av i en utviklingsfase der du ikke ønsker at nettstedet skal komme opp i søkemotorer. Det er viktig å fjerne krysset i denne boksen i det øyeblikket du ønsker at nettstedet skal vises offentlig.

innstillinger i wordpress

Brukere

1. Brukeroversikt.

Gå til «Brukere» og «Alle brukere» på menyen. Her får du en oversikt over brukerne som er satt opp. Standard-brukeren er administratoren som ble satt opp ved installering. Administrator har alle rettigheter i kontrollpanelet, så som skriving og sletting av innlegg, sider og kommentarer. Administrator kan også installere temaer og utvidelser samt endre utseendet.

Klikk «Legg til ny» for å legge til nye brukere.

innstillinger i wordpress

2. Legg til ny bruker.

I dette bildet legger du til nye brukere. Det kan være du ønsker å gi noen tilgang til å skrive blogginnlegg eller redigere sider. For hver nye bruker velger du en såkalt «Rolle». Standard-rolle for nye brukere er «Abonnent», og den brukeren har ingen spesielle rettigheter. Du kan imidlertid også velge mellom «Bidragsyter», «Forfatter», «Redaktør» og «Administrator». Alle disse rollene har forskjellige rettigheter. Vi kommer tilbake til en grundig forklaring på dette i et senere innlegg.

innstillinger i wordpress

Temaer

1. Gå til «Utseende» og «Temaer» på menyen.

innstillinger i wordpress

2. Velg tema.

Her velger du hvilket tema du ønsker for nettstedet ditt. Dette er maler for hvordan designet blir seende ut. I WordPress er det tre forhåndsinstallerte maler du kan velge blant. Du kan også legge til temaer selv. Vi kommer mer tilbake til dette i et senere innlegg. Hvis du vil bytte tema velger du «Aktiver» på det temaet du ønsker.

innstillinger i wordpress

Tilpass

1. Velg «Utseende» og «Tilpass» på menyen.

innstillinger i wordpress

2. Gjør tilpasninger.

Her kan du gjøre en rekke tilpasninger for utseendet på ditt nettsted. Mer om dette kommer vi tilbake til i et senere innlegg.

innstillinger i wordpress

Flere innstillinger er mulig under «Innstillinger» på menyen, men her har du sett de mest grunnleggende som bør konfigureres.

 

Relevante artikler:
Utvidelser du bør ha til WordPress
– Alt du trenger å vite om WordPress
– Slik installerer du WordPress hos oss
Slik skriver du innlegg i WordPress

Programvaretips: NovaBackup

Av Andreas Hesselberg | 18.05.2017 | 0 kommentarer

I vårt innlegg om skadevaren WannaCry satte vi blant annet fokus på å ha gode rutiner for backup. Her får du et programvaretips som kan forenkle hverdagen din.

Skyen ikke nok

Lagring i nettskyen er ikke nødvendigvis nok for å sikre dine filer. Skadevare som krypterer filer lokalt på din maskin kan gjøre at de krypterte filene også blir oppdatert/lastet opp til din skytjeneste. Dessuten har du egentlig aldri en garanti for at filene ikke blir slettet hos eksterne aktører. Dersom filene dine forsvinner hos skyleverandøren kan du også risikere at de forsvinner på din lokale maskin. Tenk å skulle miste mange år med bilder og videoer!

Ta backup til eksterne enheter på forskjellige lokasjoner

Skylagring hos eksempelvis Dropbox og OneDrive er vel og bra med tanke på tilgjengelighet og synkronisering av filer mellom alle enheter du bruker, men du bør også lagre filene dine på en ekstern harddisk, i en NAS eller liknende. En NAS kan installeres på ditt hjemmenettverk, gjerne med to eller flere harddisker som speiler hverandres innhold. Med fast backup til din NAS, eksempelvis én gang i uka, vil du alltid ha en ekstra lokasjon på nettverket ditt med alle filer. Du bør også ta backup til en ekstern harddisk, fordi du kan koble den fra din PC og legge den på en annen lokasjon utenfor hjemmet, slik at filene er trygge i tilfelle brann.

Enkelt oppsett i NovaBackup

NovaBackup fra Novastor har et enkelt og funksjonelt oppsett for å konfigurere automatiske backup-jobber. De har fått gode omtaler for funksjonaliteten.

Programvaren kan settes opp til å kopiere nye og endrede filer hver gang prosessen kjøres. Ved første gangs kopiering vil det naturlig nok ta lang tid hvis du har mye data, men etterpå vil den bruke forholdsvis kort tid på å bare kopiere nye/endrede filer. Velg «Backup» når du har åpnet programmet:

nova backup

 

Velg alle mapper/filer du ønsker å ta backup av. I skjermbildet nedenfor er mappene «Evernote» og «OneDrive» valgt. Her har du også følgende valg:

  • «Backup to»: Velg målet for backupen din (ekstern harddisk, NAS eller skytjeneste).
  • «Schedule»: Sett opp når backupen skal kjøres – eksempelvis én gang i uka på et gitt tidspunkt.
  • «Settings»: Velg eventuell kryptering av filene, hvorvidt bare nye og endrede filer skal kopieres, med mer.

nova backup

 

Under fanen «Logs» kan du se hvilke backupjobber som har fullført og feilet. Du kan vise loggen for å finne ut hva som gikk galt under kopiering.

nova backup

 

Under «Schedule» ser du når de ulike backupjobbene kjøres. Her kan du også redigere tidspunktene.

nova backup

 

NovaBackup koster for tiden 29,95 euro for bruk på én PC. For bruk på 3 PC’er er prisen 39,95 euro. Det finnes også gode gratisalternativer du kan kikke på.

Nettkontor

Hos oss tilbyr vi et produkt som heter Nettkontor. Dette kan være hensiktsmessig som en trygg løsning for oppbevaring av filer. Med nettkontor kjøper du i praksis et skrivebord i skyen. Det blir som en datamaskin du kan koble deg til fra hvor som helst i verden. Her har profesjonelle teknikere satt opp trygge backupløsninger og strenge rutiner for å holde systemene oppdatert. Vi garanterer at filene ikke blir borte!

Du får med andre ord mange av fordelene ved å ha en egen IT-avdeling, til en brøkdel av prisen.

Les mer om vårt nettkontor her.

 

 

wannacry

Hvordan beskytte deg mot WannaCry?

Av sindre | 15.05.2017 | 4 kommentarer

WannaCry er navnet på det massive angrepet som har herjet internett denne helgen.

Angrepet er av typen ransomware, og i følge EuroPol er over 200.000 maskiner i over 150 land rammet. Dermed er dette det største angrepet av sitt slag vi har sett.

Hva er ransomware?

Kort fortalt er ransomware en type programvare eller virus som krypterer filene på en datamaskin.

Når filene er kryptert vil det kreves en nøkkel for å få tilgang til filene igjen. Denne nøkkelen får du bare tilgang til ved å betale løsepenger til hackern(e) som har låst ned filene i første omgang.

Hvordan beskytte seg mot slike angrep?

Når du først er infisert og filene er kryptert, er det lite du kan gjøre hvis du ikke har tatt grep på forhånd.

Her er tre av de viktigste tipsene til hvordan du kan sikre deg:

Tips 1: Kjør oppdateringer regelmessig

Da WannaCry brøt ut var allerede sikkerhetsoppdateringen som tettet hullet nesten to måneder gammel.

Hadde alle hatt gode rutiner for oppdatering av systemene sine, ville angrepet ikke vært mulig å gjennomføre.

Tips 2: Antivirus

Den gode, gamle løsningen med antivirusprogramvare er like aktuell nå som den alltid har vært.

Det finnes mange ulike antivirusprogrammer – både gratis og betalte. Hvilke som er best skal vi ikke ta stilling til her. Det viktigste er at du har et antivirusprogram og holder det regelmessig oppdatert.

Tips 3: Ha gode backuprutiner

Oppdaterte systemer er ikke alltid nok; noen ganger finnes ikke sikkerhetsoppdateringen før angrepet kommer.

Når systemene først er infisert har du to alternativer: Betale løsepenger (og dermed støtte kriminelle) eller hente tilbake en backup. Sistnevnte forutsetter at du har gode backuprutiner på plass.

Hva som er god backup – og ikke minst god nok backup – er det mange ulike meninger om. Det viktigste som kjennetegner en god backupløsning er kanskje at filene helst skal ut av «huset» og oppbevares på en annen fysisk lokasjon.

Dropbox og lignende løsninger er ikke nødvendigvis godt nok.

Hvis du trodde det holdt å bruke Dropbox eller lignende løsninger til backup, så er det ikke sikkert at det stemmer helt. Felles for disse løsningene er at de synkroniserer filer automatisk.

Filene som ligger synkronisert på maskinen vil også krypteres og i verste fall lastes opp i kryptert utgave i skyen.

Med andre ord må du sørge for at backupløsningen du velger er en løsning hvor du kan hente tilbake eldre versjoner og at den ikke har noen direkte tilknytning til filene på maskinen din.

Vi er opptatt av sikkerhet

Vi jobber alltid med å utvikle produktene og sortimentet vårt for å kunne tilby enkle løsninger som ivaretar sikkerheten til kundene våre. For å sikre deg mot denne typen angrep kan vi anbefale å ta en nærmere titt på følgende produkter:

Nettkontor

Med nettkontor kjøper du i praksis et skrivebord i skyen. Det blir som en datamaskin du kan koble deg til fra hvor som helst i verden. Her har profesjonelle teknikere satt opp trygge backupløsninger og strenge rutiner for å holde systemene oppdatert.

Du får med andre ord mange av fordelene ved å ha en egen IT-avdeling, til en brøkdel av prisen.

Les mer om nettkontor her.

Datakriminalitetsforsikring

På samme måte som at man aldri kan være sikker på at ingen bryter seg inn i huset, kan man aldri være helt 100% sikker på at kriminelle ikke finner en vei inn i datasystemene.

Vår samarbeidspartner IF lanserte for en tid tilbake datakriminalitetsforsikring. Endelig er det mulig å forsikre seg mot datakriminalitet!

Les mer om datakriminalitetsforsikring.

 

Vil du vite mer?

 

Image copyright: zephyr18 / 123RF Stock Photo

54985788_xl

Hva er WordPress – og hvorfor bruke det?

Av Andreas Hesselberg | 21.04.2017 | 0 kommentarer

WordPress brukes av tusenvis av nettbrukere, både private og profesjonelle. Et enklere og mer anvendelig verktøy for å publisere både blogger og enkle eller profesjonelle hjemmesider skal du lete lenge etter.

Hva er WordPress?

WordPress er en gratis publiseringsplattform som på en enkel og effektiv måte lar brukeren opprette personlige hjemmesider. Med stort fokus på utseende, nettstandarder og brukervennlighet kan selv uerfarne men ambisiøse nettredaktører ha gode forutsetninger for å mestre WordPress på kort tid, da plattformen ikke krever like stor grad av teknisk innsikt som andre mindre brukte plattformer. Det kreves ingen programmeringskunnskap, men om du vil kan du selv legge til funksjoner som er basert på programmering.

Du kan skrive blogginnlegg, lage undersider for eksempelvis kontaktinformasjon, portefølje og firmainformasjon, og du kan til og med integrere nettbutikker i WordPress. Mulighetene er uendelige.

Dette gjør WordPress til en meget attraktiv plattform, noe som gjenspeiles i at systemet per dags dato brukes på mer enn 26% av nettsidene i verden. WordPress støtter 169 språk, deriblant norsk.

Hvem som helst kan levere/programmere innhold til WordPress-plattformen, i form av programtillegg og temaer. Programtillegg gir ekstra funksjoner til hjemmesiden din, mens ulike temaer kan gi deg forskjellig utseende på hjemmesiden. De aller fleste programtillegg og temaer kan tilpasses ned til fingerspissene, slik at du får nøyaktig det du vil ha.

Hva er WordPress - kontrollpanelet

Kontrollpanelet i WordPress

For å gi sine brukere de beste forutsetningene har WordPress støtte for «SEO», bedre kjent som søkemotoroptimalisering. Dette fremmer hjemmesidens synlighet i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Dette fører til økt tilgjengelighet for publikum, noe som resulterer i flere besøkende. Det finnes også programtillegg som ytterligere forsterker denne SEO-funksjonen.

I dagens teknologisamfunn er mobile enheter den mest brukte måten for å være på nett. Dermed er det desto viktigere at en hjemmeside vil fungere på tvers av alle plattformer. Det finnes apper for administrasjon av din WordPress-installasjon på mobile plattformer, og de fleste temaer i WordPress er optimalisert for å vises pent både på smarttelefon, nettbrett og PC.

Hvem bruker det?

Første versjon av WordPress kom i 2003, og da var systemet opprinnelig kun tiltenkt å skrive blogger. I dag er systemet utviklet til at man kan bruke det for å lage en hvilken som helst hjemmeside. Mange store aktører benytter seg av plattformen, blant andre The New York Times, CNN, Forbes og eBay. WordPress benyttes av mer enn 26% av nettstedene i verden.

Alle kan bruke det – og det er gratis!

Hvordan brukes WordPress?

Man har hovedsakelig to måter å bruke WordPress på:

  • Opprette en blogg på nettstedet WordPress.com
  • Laste ned alle WordPress-filer fra WordPress.org og bruke det på sitt eget webhotell/nettsted

Forskjellen på disse er at førstnevnte er en enkel installasjon av WordPress der du har en enkel blogg, mens du med sistnevnte kan ha en WordPress-installasjon på et webhotell der du har uendelig med muligheter for tilpasninger, temaer og programtillegg (plugins). Mange bedrifter bruker WordPress på et eget webhotell, nettopp på grunn av alle mulighetene som finnes for tilpasninger av hjemmesiden. Du får dermed langt mer ut av sistnevnte måte å bruke WordPress på.

» Les mer: 10 utvidelser du bør ha til WordPress

Fellesnevner for begge er at du logger inn på et kontrollpanel i nettleseren din for å administrere hjemmesiden. All administrasjon og publisering skjer via nettleser-grensesnittet. Det finnes også apper som inneholder enkelte funksjoner for publisering av blogginnlegg og sider.

En WordPress-installasjon lagrer alle data i en såkalt MySQL-database. Kommunikasjonen mellom kontrollpanelet i WordPress og databasen skjer automatisk.

Vi gir deg WordPress!

Med webhotell og MySQL-database hos oss får du et eget hjemmesideområde der du kan publisere WordPress-filer. Vi har også en funksjon som gjør at du kan installere WordPress på ditt webhotell automatisk via kontrollpanelet vårt, så slipper du å styre med å laste filer ned og opp selv. Se her hvordan du gjør dette.

 

Image copyright: inbj / 123RF Stock Photo

passordbeskytte programvare

Programvaretips: Program Protector

Av Andreas Hesselberg | 07.04.2017 | 0 kommentarer

Noen ganger kan det være hensiktsmessig å passordbeskytte programvare på PC’en. Som kunde hos oss har du kanskje satt opp din personlige e-postadresse i Thunderbird, Outlook eller andre e-postprogrammer. Glemmer du å låse maskina di når du forlater den? Er du redd for at noen kan åpne e-postprogrammet ditt og lese e-post?

» Se her hvordan du setter opp e-postadressen din i et e-postprogram.

Kjekt for å passordbeskytte programvare

Program Protector er en applikasjon som enkelt lar deg passordbeskytte programmene du ønsker, slik at uvedkommende ikke får adgang. Det er firmaet Bluementals Software i Latvia som har utviklet programmet. I et kontorlandskap kan man fort glemme å låse maskina når man skal et lite ærend for å hente seg kaffe. Dette enkle, lille programmet er genialt for å hindre at noen åpner programmer du ikke vil at andre skal ha innsyn i.

Passordbeskytte programvare
Skriv inn passord for å åpne programmet

 

Passordbeskytte programvare
Legg til de programmene du ønsker å beskytte med passord

Program Protector har en gratis prøveperiode før det må kjøpes for 29,95 euro. Programmet er for Windows.

 

oppdatere wordpress

Viktig sikkerhetsoppdatering til WordPress!

Av sindre | 21.03.2017 | 0 kommentarer

6. mars kom det en sikkerhetsoppdatering til WordPress: versjon 4.7.3. Dette er en viktig sikkerhetsoppdatering, og du bør snarest oppdatere WordPress-installasjonen på ditt nettsted.

XSS

Tidligere WordPress-versjoner er berørt av seks sikkerhetsfeil som blant annet bruker XSS (Cross-site scripting); en teknikk som går ut på å manipulere en hjemmeside. I dynamiske webapplikasjoner kan det finnes XSS-hull som skriver brukerdata tilbake til nettleseren på en uforsiktig måte. XSS-hull i webapplikasjoner kan utnyttes til phishing-angrep og stjeling av informasjonskapsler.

Den nyeste versjonen av WordPress inneholder rettinger av disse feilene og en rekke andre vedlikeholdsfikser for 4.7-versjonen. Logg inn i ditt WordPress-kontrollpanel og oppdater i dag.

Oppdatér jevnlig

På generell basis anbefaler vi at du jevnlig oppdaterer WordPress, helst med en gang en oppdatering lanseres. Dette gjelder også alle tillegg (plugins) du bruker til ditt nettsted. Selskapet bak WordPress har laget et tillegg ved navn Jetpack som kan utføre oppdateringer for deg automatisk. Les mer om dette her.

Image copyright: leowolfert / 123RF Stock Photo

 

hjemmeside

Ikke klikk på oppdater/update!

Av Andreas Hesselberg | 24.02.2017 | 0 kommentarer

I forrige uke oppdaget NeoSmart Technologies en kompromittert hjemmeside med WordPress som viste en popup-boks i nettleseren Google Chrome. Boksen sier at Chrome tilsynelatende ikke finner en nødvendig font-type for å vise hjemmesiden på riktig måte.

Dette er en ganske sofistikert form for JavaScript-virus som først endrer teksten på nettsiden til å se uforståelig ut og deretter viser nedenforstående boks som sier at du mangler en font-type og må oppdatere denne. Det ser ganske troverdig ut, med Chromes logo og en oppdateringsknapp.

Popup-boks på hjemmeside

Skadevare fra hjemmeside

Hvis du klikker på «Update»-knappen vil en .exe-fil lastes ned. Denne filen inneholder skadevare, eksempelvis kryptovirus som kan kryptere filene dine og kreve deg for løsepenger. Chrome reagerer ikke på filen hvis du laster den ned, og de fleste antivirusprogrammer reagerer enn så lenge heller ikke på den, i hvert fall ikke Windows Defender.

Trå veldig varsomt med tanke på hva du laster ned og klikker på når du besøker en hjemmeside. Dersom du får opp liknende bokser på sider du besøker, bør du gå ut av siden med en gang. Har du oppdatert din Chrome-nettleser til nyeste versjon, så har du også alle fontene du trenger.

15052807_xl

Phishing: De fisker etter deg….

Av Andreas Hesselberg | 03.02.2017 | 0 kommentarer

…men biter du på kroken? Vi har tidligere skrevet litt om fordelene ved å benytte seg av «per service» e-postkonti for å lettere avdekke forsøk på såkalt «phishing«. På godt norsk kan vi si at phishing er fisking etter sensitiv informasjon. Her er momentene du bør være oppmerksom på.

Phishing er en betegnelse på «snoking» eller «fisking» etter digitale data som kredittkortinformasjon, brukernavn eller passord.

Det blir stadig utviklet nye metoder for å svindle til seg informasjon fra ordinære nettbrukere. En av de mest vanlige formene for phishing er at det sendes ut e-post til mottakere der man blir bedt om å klikke på en lenke for å eksempelvis tilbakestille passord på en nett-tjeneste, svare på e-posten med personlig informasjon eller i verste fall blir bedt om å skrive inn kredittkortinformasjon på en hjemmeside. E-postene ser ofte troverdige ut, og mange kan forveksle innholdet i disse e-postene med annen legitim e-post.

Eksempel på phishing-e-post som utgir seg for å komme fra Apple

Eksempel på phishing-e-post som utgir seg for å komme fra Apple

E-posten i skjermbildet ovenfor er et godt eksempel på phishing-e-post som tilsynelatende kommer fra Apple. Den ser troverdig ut, ikke sant? Imidlertid er det som regel enkelt å avsløre en falsk e-post hvis man vet hva man skal gjøre:

Gjør undersøkelser

  1. Sjekk avsenderadressen. I de fleste e-postprogrammer kan man holde musepekeren over avsendernavnet for å se hvilken e-postadresse som faktisk har sendt e-posten til deg. Ofte kan det stå noe sånt som account@appel.com eller liknende. Det kan være mange som ikke får med seg denne skrivefeilen og dermed tror at e-posten kommer fra Apple.
  2. Sjekk lenkene. Klikk aldri på lenker i en e-post før du vet hvilken adresse lenken har. Og da mener jeg aldri. Et velkjent triks er å lenke til en phishing-nettside som er en kopi av en tjenesteyters nettside; nettsiden ser nøyaktig ut som den offisielle, reelle nettsiden, men brukes bare for å fiske etter sensitiv informasjon som blant annet kredittkortinformasjon. Hold musepekeren din over lenken, så vil du se hva som er nettadressen. Dersom adressen er noe liknende som bør det ringe en bjelle.
  3. Kan det være deg? Tenk etter om det faktisk er du som har bedt om å få en e-post fra avsenderen. Har du nylig bedt om å få en e-post for tilbakestilling av passord?
  4. Seriøse tjenesteytere spør aldri etter sensitiv informasjon. Du blir aldri bedt om å taste inn kredittkortnummer, brukernavn eller passord hos en tjenesteyter. Unntaket er hvis du går direkte inn på en tjenesteyters hjemmeside i nettleseren din for å logge inn på din konto. Personalia og annen informasjon skal aldri fylles ut andre steder enn inne på din profil på en tjenesteyters offentlige nettside.

Nettleserne hjelper deg mot phishing

De fleste nyere versjoner av nettleserne Firefox, Chrome, Edge og Opera har innebygde funksjoner for beskyttelse mot phishing. Det finnes også tilleggs-plugins som man selv kan installere for enda bedre sikkerhet. Likevel er det ikke gitt at nettlesere beskytter deg i hvert eneste tilfelle, så du må alltid grundig undersøke hver eneste mistenkelige e-post du mottar.

Kontakt avsender

I tvilstilfeller er det lurt å kontakte den tjenesteyteren som tilsynelatende er avsender. Gå inn på Facebook-siden deres og spør om e-posten du har mottatt er reell. Ofte har mange personer mottatt samme e-post, og da varsler folk ofte om dette på tjenesteyterens Facebook-side. Du kan også ringe tjenesteyteren for å spørre.