Domenerevolusjonen

Her om dagen kom jeg på at vi egentlig kan takke OL på Lillehammer i 1994 for at internett tok av i Norge. I forkant av OL hadde Hydro vært de første i landet som hadde registrert et .com-domene (Hydro.com), universiteter og høyskoler var allerede knyttet sammen med lukkede datalinjer, Norge var første land i verden utenfor USA som hadde tatt i bruk e-post, og firmaet Oslonett var ett av de første som tilbød internett-tilgang til norske kunder.

Nyskapende Oslonett

I 1993, samtidig som internett ble gjort kommersielt tilgjengelig i landet, satte Oslonett opp en åpen webserver som skulle levere live-resultater fra OL til det norske folk. For første gang i historien kunne man fortløpende følge idrettsresultater på internett i Norge. Tenk det! Endelig et alternativ til tekst-TV.

Forskergruppen bak Oslonett, som kom fra Universitet i Oslo, var dermed norske pionérer for hva internett kunne brukes til. Året etter OL unnfanget de søke- og katalogtjenesten Kvasir, som fikk mange år med stor popularitet i befolkningen.

arngren_small

Arngren.net slik den fremstår i dag og alltid har gjort

Etter dette har det gått slag i slag med mange legendariske bidrag til norsk internett, blant andre Frithjof Arngrens nettside arngren.net. Arngren har siden 80-tallet vært kongen av norsk postordre og duppeditthandel. Nettsiden har i dag nøyaktig samme oppsett som da den ble relansert i 2001 etter en konkurs. Jeg synes det er en av de aller morsomste, norske nettsidene som fortsatt består!

Mediehusene var raskt ute med å komme på banen etter OL på Lillehammer. I 1996 så NRKs sider slik ut (se bildet). Her så de store muligheter for å formidle nyheter til det norske folk.

resize

NRK.no i 1996

Antall domener økte drastisk

Gjennom slutten av 90-tallet og oppigjennom 2000-tallet tok antall domeneregistreringer virkelig av. Norid, som drifter .no-navnetreet, tok imot domenebestillinger fra firmaer og organisasjoner fra 1996. Domenebestillingene skjøt for alvor fart i 2001, da det ble åpnet for at hvert firma kunne registrere opptil 15 domenenavn.

I de senere år er det gjort ytterligere tilpasninger av regelverket, som gjør at også privatpersoner kan registrere .no-domener.

Les alt om hva domene er og hvordan du bruker det.

Et utstillingsvindu

I dag benyttes domener hovedsakelig som et utstillingsvindu, men på mange forskjellige måter: Noen vil selge sine produkter og tjenester via internett, noen vil blogge om personlige opplevelser, noen vil spre propaganda eller politiske standpunkter, noen trenger det for kontakt med andre, mens andre bare ønsker å vise seg frem. Hva vil du?

Det er dette jeg synes er så fantastisk og unikt med denne teknologien som ble servert til oss på sølvfat på slutten av 90-tallet. Man kan bruke det til hva man vil. Med et fritt internett har teknologien bidratt til enorme fremskritt og en revolusjon innen effektivisering, salg og kommunikasjon.

Domener kan du i dag bestille så mange du vil av, og du kan bruke det til hva du vil. I alle fall nesten

Her hos oss i Uniweb opplever vi stor glede hver dag med å kunne tilby all verdens toppnivådomener for en rimelig pris, og vi legger til rette for at du kan benytte teknologien på den måten du ønsker, enten du vil blogge, selge produkter, sende e-post eller bare sikre ditt navn som domenenavn. Ta en titt på prisene våre, da vel. 🙂

 

PS: Vil du se hvordan nettsider så ut for mange år siden? Prøv ut Internet Archive Wayback Machine og søk etter ditt favorittnettsted. Det er gøy å se tilbake!

Legg igjen en kommentar