Hvorfor kommer en e-post igjennom til innboksen når du har svartelistet adressen den kommer fra?
Først må vi belyse følgende problem:
De som sender nyhetsbrev eller reklame på e-post sender gjerne fra forskjellige systemer hver gang. En oppføring på svartelisten i kontrollpanelet vil da ofte ikke fungere fordi de bytter avsenderadresse hver gang.
Bildet nedenfor viser et godt eksempel på en feil mange gjør – og som er vanskelig å oppdage.
E-posten kommer fra TV2 Sumo, og Thunderbird viser at den kommer fra noreply@tv2.sumo.no (1). Imidlertid er det ikke sikkert at det er denne e-postadressen som må svartelistes.
For å se den reelle avsenderen må man vise det som heter «meldingshode», «kildekode», «original» eller tilsvarende.
I Thunderbird finner du dette ved å trykke på «Mer» (2) og «Vis kildekode». I det nye vinduet som kommer opp finner du et felt som heter «envelope-from«. E-postadressen som står i dette feltet er den faktiske avsenderen.
Eksemplet viser «envelope-from: bounce-tv2no-prod-sm35x158x95xel94llg@bounce.agillic.eu«.
Dette betyr at e-posten egentlig kommer fra subdomenet bounce.agillic.eu.
Korrekt adresse å svarteliste i kontrollpanelet for e-postadressen din er dermed følgende: *@bounce.agillic.eu
Dermed svartelister du all e-post som kommer fra subdomenet bounce.agillic.eu.
(Pass på å kun bruke små bokstaver når du svartelister. Systemet forstår ikke store bokstaver.)